Vietnam.vn - Nền tảng quảng bá Việt Nam

"Melihat" BYD Tai 3 dijual daripada 468 juta VND, akan datang ke Vietnam tidak lama lagi

Di pasaran China, model SUV BYD Tai 3 mempunyai julat harga antara 133,800 - 193,800 Yuan (kira-kira 468 - 678 juta VND).

Báo Khoa học và Đời sốngBáo Khoa học và Đời sống01/05/2025

Tại Triển lãm Ô tô Thượng Hải 2025 hiện đang diễn ra tại Trung Quốc, hãng BYD đã lần đầu tiên mang mẫu xe BYD Tai 3 2025 mới đến trưng bày. Đây là mẫu ôtô điện đầu tiên của thương hiệu con Fangchengbao chuyên xe off-road thuộc hãng BYD. Tai 3 gia nhập dòng sản phẩm

Pada Pameran Auto Shanghai 2025 yang sedang berlangsung di China, BYD buat pertama kalinya telah mempamerkan BYD Tai 3 2025 baharu. Ini adalah model kereta elektrik pertama bagi sub-jenama luar jalan BYD Fangchengbao. Tai 3 menyertai barisan produk


Bao gồm các mẫu xe BYD Tai 3 hybrid cắm sạc dẫn động bốn bánh. Đồng thời, Tai 3 cũng là mẫu xe đã được BYD đăng ký bảo hộ kiểu dáng công nghiệp tại Việt Nam vào hồi tháng 3/2025. Do đó, sẽ không bất ngờ nếu mẫu xe điện này cũng được bán ở Việt Nam trong tương lai.

Termasuk model pacuan empat roda hibrid plug-in BYD Tai 3 . Pada masa sama, Tai 3 juga merupakan model yang didaftarkan BYD untuk perlindungan reka bentuk industri di Vietnam pada Mac 2025. Justeru, tidak hairanlah jika model kereta elektrik ini turut dijual di Vietnam pada masa akan datang.

Trong tiếng Trung Quốc, cái tên

Dalam bahasa Cina, nama "Tai" bermaksud titanium. Maka tidak hairanlah Tai 3 mempunyai reka bentuk yang kukuh dan agak berat yang seolah-olah diilhamkan daripada kenderaan berperisai. Ciri yang paling menonjol ialah lengkungan roda berkobar lebar dengan bahagian bawah yang dalam untuk menampung penutup gerbang roda bersudut. Penutup gerbang roda disambungkan ke penutup bampar hadapan yang agresif.

Tiếp theo đó là dải đèn LED chạy ban ngày kép, tương tự đèn báo rẽ tích hợp trên ốp gương chiếu hậu. Lưới tản nhiệt dựng đứng, cản trước/sau hình thang, đèn hậu mảnh và cửa khoang hành lý mở ngang cũng được trang bị cho xe. Trên cửa cốp còn có thêm một hộp chứa đồ giả lốp dự phòng theo phong cách xe việt dã.

Seterusnya ialah dwi lampu nyalaan siang LED, serupa dengan isyarat belok yang disepadukan ke dalam perumahan cermin pandang belakang. Jeriji radiator menegak, bampar depan/belakang trapezoid, lampu belakang langsing dan pintu petak bagasi bukaan mendatar juga dilengkapi pada kereta. Pada pintu bagasi juga terdapat kotak simpanan tambahan meniru tayar ganti ala kenderaan off-road.

Bên dưới nắp ca-pô là cốp trước có dung tích 151 lít, có thể mở thông qua một nút bấm tích hợp trong lưới tản nhiệt. Bên trong xe, Tai 3 có phần truyền thống hơn với các chi tiết quen thuộc của dòng xe Bao như vô lăng to bản, cần số dạng xe tăng và các nút gạt pha lê.

Di bawah hud terdapat batang hadapan 151 liter, yang boleh dibuka melalui butang yang disepadukan ke dalam gril. Di dalam, Tai 3 lebih tradisional dengan perincian Bao yang biasa seperti stereng besar, tuil gear berbentuk tangki dan suis kristal.

Cụm điều khiển trung tâm kiểu cầu nối khá độc đáo, chứa một đèn pin phía bên người lái và một micro để hát karaoke phía bên hành khách.

Konsol tengah gaya jambatan yang unik menempatkan lampu suluh di bahagian pemandu dan mikrofon karaoke di bahagian penumpang.

Tất nhiên, Tai 3 sẽ không phải là một sản phẩm của BYD nếu thiếu công nghệ. Xe sở hữu màn hình cảm ứng trung tâm 15,6 inch, hệ thống giảm xóc thích ứng DiSus-C và hệ thống trợ lái cao cấp God’s Eye C. Thậm chí, xe còn đi kèm cả máy bay không người lái DJI. Đúng như tên gọi, Tai 3 là mẫu xe nhỏ nhất trong dòng sản phẩm của Fangchengbao.

Sudah tentu, Tai 3 tidak akan menjadi produk BYD tanpa teknologi. Ia mempunyai skrin sentuh tengah 15.6 inci, suspensi penyesuaian DiSus-C, dan sistem bantuan pemandu lanjutan God's Eye C. Ia juga dilengkapi dengan drone DJI. Seperti namanya, Tai 3 adalah model terkecil dalam barisan produk Fangchengbao.

Xe sở hữu kích thước dài x rộng x cao lần lượt 4.605 x 1.900 x 1.720 mm và chiều dài cơ sở 2.745 mm. So với đàn anh Bao 5, xe ngắn hơn 285 mm, hẹp hơn 70 mm và thấp hơn 200 mm trong khi chiều dài cơ sở kém 55 mm. Đây cũng là mẫu xe đầu tiên của Fangchengbao sử dụng khung gầm liền khối với hệ thống treo trước kiểu MacPherson và treo sau liên kết 5 điểm.

Kereta itu mempunyai dimensi panjang x lebar x tinggi 4,605 ​​​​x 1,900 x 1,720 mm dan jarak roda 2,745 mm. Berbanding dengan pendahulunya Bao 5, kereta itu 285 mm lebih pendek, 70 mm lebih sempit dan 200 mm lebih rendah manakala jarak roda 55 mm lebih pendek. Ini juga merupakan model pertama Fangchengbao yang menggunakan casis monocoque dengan suspensi hadapan MacPherson dan suspensi belakang 5 pautan.

Chưa hết, Tai 3 còn là mẫu xe đầu tiên của Fangchengbao sở hữu hệ dẫn động cầu sau RWD. Xe chỉ có một mô-tơ điện duy nhất, sản sinh công suất tối đa 218 mã lực và mô-men xoắn cực đại 310 Nm. Nhờ đó, xe có thể tăng tốc từ 0-100 km/h trong 7,9 giây và đạt tốc độ tối đa 201 km/h.

Bukan itu sahaja, Tai 3 juga merupakan model pertama Fangchengbao yang memiliki sistem pacuan roda belakang RWD. Kereta itu hanya mempunyai satu motor elektrik, menghasilkan kapasiti maksimum 218 kuasa kuda dan tork maksimum 310 Nm. Terima kasih kepada itu, kereta itu boleh memecut dari 0-100 km/j dalam 7.9 saat dan mencapai kelajuan maksimum 201 km/j.

Phiên bản dẫn động 4 bánh AWD của xe có thêm 1 mô-tơ điện phía trước, cho công suất tối đa 150 mã lực và mô-men xoắn cực đại 200 Nm. Phiên bản này có tổng công suất 421 mã lực và mô-men xoắn 510 Nm. Sức mạnh này cho phép xe tăng tốc từ 0-100 km/h trong 4,9 giây.

Versi AWD kereta itu mempunyai motor elektrik tambahan di bahagian hadapan, memberikan kapasiti maksimum 150 kuasa kuda dan tork maksimum 200 Nm. Versi ini mempunyai jumlah kapasiti 421 kuasa kuda dan tork 510 Nm. Kuasa ini membolehkan kereta itu memecut dari 0-100 km/j dalam 4.9 saat.

Tai 3 được trang bị pin lithium-sắt-photphat (LFP) dạng Blade của BYD với dung lượng 65,28 kWh ở bản RWD và 72,96 kWh ở bản AWD. Cả hai đều cung cấp phạm vi hoạt động 501 km theo chu trình thử nghiệm CLTC của Trung Quốc. Công suất sạc nhanh DC tối đa là 195 kW ở phiên bản RWD và 215 kW ở bản AWD, cho phép sạc từ 30% lên 80% trong 18 phút.

Tai 3 dikuasakan oleh bateri lithium-iron-phosphate (LFP) Blade BYD dengan kapasiti 65.28 kWh dalam versi RWD dan 72.96 kWh dalam versi AWD. Kedua-duanya menawarkan jarak pemanduan sejauh 501 km pada kitaran ujian CLTC China. Kapasiti pengecasan pantas DC maksimum ialah 195 kW dalam versi RWD dan 215 kW dalam versi AWD, membolehkan pengecasan dari 30% hingga 80% dalam 18 minit.

Tại thị trường Trung Quốc, mức giá xe BYD Tai 3 2025 dao động từ 133.800 - 193.800 Nhân dân tệ (khoảng 468 - 678 triệu đồng). Giống như các mẫu xe thuộc dòng sản phẩmBao, Tai 3 có thể được bán ra thị trường quốc tế dưới thương hiệu Denza.

Di pasaran China, harga BYD Tai 3 2025 berkisar antara 133,800 - 193,800 yuan (kira-kira 468 - 678 juta VND). Seperti model dalam barisan produk Bao, Tai 3 boleh dijual di pasaran antarabangsa di bawah jenama Denza.

Video : Lihat butiran BYD Fang Cheng Bao Tai 3 2025.

Sumber: https://khoahocdoisong.vn/soi-byd-tai-3-mo-ban-tu-468-trieu-dong-sap-ve-viet-nam-post269520.html


Komen (0)

No data
No data

Dalam kategori yang sama

Lawati U Minh Ha untuk mengalami pelancongan hijau di Muoi Ngot dan Song Trem
Pasukan Vietnam dinaikkan ke peringkat FIFA selepas kemenangan ke atas Nepal, Indonesia dalam bahaya
71 tahun selepas pembebasan, Hanoi mengekalkan keindahan warisannya dalam aliran moden
Ulang tahun ke-71 Hari Pembebasan Ibukota - membangkitkan semangat untuk Hanoi melangkah teguh ke era baharu

Daripada pengarang yang sama

Warisan

Rajah

Perniagaan

No videos available

Peristiwa semasa

Sistem Politik

Tempatan

produk