Vietnam.vn - Nền tảng quảng bá Việt Nam

Nærbilde av byggeplassen til den lengste sjøbroen i Vietnam

Byggeplassen for det over 18 km lange havbroprosjektet til Hon Khoai-øya (Ca Mau) er under hastearbeid. Når det er ferdig, vil dette bli en ny strategisk trafikkrute i den sørligste delen av landet.

Báo Hà TĩnhBáo Hà Tĩnh19/11/2025

Byggeplassen for det over 18 km lange havbroprosjektet til Hon Khoai-øya ( Ca Mau ) er under hastearbeid. Når det er ferdig, vil dette bli en ny strategisk trafikkrute i den sørligste delen av landet.

Tuyến cầu đường vượt biển kết nối đất liền Cà Mau với đảo Hòn Khoai đang được đẩy nhanh tiến độ ngay từ những tháng đầu triển khai. Trong ảnh là đơn vị thi công dùng tàu chuyên dụng kéo sà lan hệ nổi Zack-up để phục vụ khoan thủy lực và thi công các mũi cọc ngoài khơi.
Broen som forbinder fastlandet Ca Mau med Hon Khoai-øya har akselerert fremdriften siden de første månedene av implementeringen. På bildet bruker byggeenheten et spesialskip til å trekke den flytende lekteren Zack-up for å utføre hydraulisk boring og offshore-pælekonstruksjon.
Hướng tuyến cầu vượt biển Hòn Khoai.
Ruten til Hon Khoai sjøkryssende bro.
Cách đó không xa, đội ngũ kỹ sư - công nhân đang tiến hành đổ bê tông nhồi cọc dưới điều kiện thời tiết phức tạp và thủy triều thay đổi liên tục.
Ikke langt unna støper et team av ingeniører og arbeidere betongpæler under komplekse værforhold og stadig skiftende tidevann.
Khu vực khoan cọc cách đất liền gần 6 km, các công nhân đang thi công kết cấu thép hạng mục cọc nhồi.
Pæleboringsområdet ligger nesten 6 km fra fastlandet, og arbeidere konstruerer stålkonstruksjonen til den borede pæleelementet.
Bên trong đất liền, tại khu vực gần khu du lịch Khai Long, nhiều sà lan đã được tập kết tại công trình chờ tàu kéo ra khu vực thi công.
Inne i landet, nær turistområdet Khai Long, har mange lektere samlet seg på byggeplassen og ventet på at slepebåter skal frakte dem til byggeområdet.
Tàu chuyên dụng kéo sà lan vận chuyển trạm trộn bê tông ra Hòn Khoai.
Spesialisert skiptauing av lektere som transporterer betongblandestasjon til Hon Khoai.
Sau gần 3 tháng thi công, nhiều thiết bị trọng yếu đã được đưa vào vận hành ổn định, đảm bảo thông số kỹ thuật để triển khai các bước tiếp theo.
Etter nesten tre måneder med bygging er mye viktig utstyr satt i stabil drift, noe som sikrer de tekniske parameterne for implementering av de neste trinnene.
Tại điểm kết nối với cao tốc Cà Mau - Đất Mũi, nhiều máy móc, thiết bị thi công đã được nhà thầu tập kết.
Ved forbindelsespunktet med motorveien Ca Mau - Dat Mui har entreprenøren samlet mange anleggsmaskiner og utstyr.
Máy móc chuyên dụng đang triển khai công tác san lấp mặt bằng phục vụ thi công.
Spesialisert maskineri utfører nivelleringsarbeid på byggeplassen.
Lực lượng kỹ sư, tư vấn giám sát đang triển khai công tác dựng ống vách chuẩn bị cho thi công cọc khoan nhồi, một trong những hạng mục nền tảng để xây dựng thân cầu.
Ingeniører og tilsynskonsulenter utfører arbeidet med å sette opp foringsrør som forberedelse til konstruksjon av borede pæler, et av fundamentelementene for bygging av brokroppen.
Đây là giai đoạn đầu nên phần lớn thời gian được dành cho công tác chuẩn bị, thử nghiệm và kiểm tra kỹ thuật.
Dette er den innledende fasen, så mesteparten av tiden går med til forberedelser, testing og teknisk inspeksjon.
Đơn vị thi công đang thực hiện thí nghiệm thử tải cọc khoan nhồi đường kính 1.500 mm theo phương pháp tự cân bằng tại vị trí cọc C5, trụ T00-01, với tải trọng thí nghiệm lên tới 754,29 tấn.
Konstruksjonsenheten utfører en lasttest på en boret pæl med en diameter på 1500 mm ved bruk av selvbalanseringsmetoden i pæleposisjon C5, kolonne T00-01, med en testlast på opptil 754,29 tonn.
Theo chủ đầu tư, tuyến cầu được xây dựng theo tiêu chuẩn cầu vượt biển với tổng chiều dài hơn 18,22 km, gồm cầu chính dài 17,3 km và cầu nhánh kết nối lên đảo dài 0,87 km.
Ifølge investoren er broen bygget i henhold til standarder for sjøbroer med en total lengde på over 18,22 km, inkludert en 17,3 km lang hovedbro og en 0,87 km lang sidebro som forbinder øya.
Công trình có mặt cắt rộng khoảng 17,5 m, quy mô 4 làn xe, tốc độ thiết kế 80 km/h. Điểm đầu dự án kết nối với đường cao tốc Cà Mau - Đất Mũi và đường Hồ Chí Minh tại xã Đất Mũi (huyện Ngọc Hiển), điểm cuối dừng tại điểm K10, bờ phía Đông đảo Hòn Khoai.
Prosjektet har et tverrsnitt på omtrent 17,5 m bredt, med 4 kjørefelt og en dimensjonerende hastighet på 80 km/t. Prosjektets startpunkt er koblet til motorveien Ca Mau - Dat Mui og Ho Chi Minh -veien i Dat Mui kommune (Ngoc Hien-distriktet), og endepunktet stopper ved punkt K10, østkysten av Hon Khoai-øya.
Với chiều dài vượt biển kỷ lục, đây được đánh giá là cây cầu dài nhất Việt Nam và đứng thứ 3 Đông Nam Á.
Med en rekordlengde over sjø regnes denne som den lengste broen i Vietnam og den tredje lengste i Sørøst-Asia.
Công trình có tổng vốn đầu tư khoảng 100.000 tỷ đồng, thể hiện quyết tâm lớn trong việc khai mở tiềm năng kinh tế - xã hội tại vùng địa đầu cực Nam.
Prosjektet har en total investeringskapital på rundt 100 000 milliarder VND, noe som viser stor besluttsomhet i å åpne opp det sosioøkonomiske potensialet i den sørligste regionen.
Cầu đường vượt biển Hòn Khoai, khi hoàn thành, sẽ không chỉ rút ngắn khoảng cách ra đảo mà còn mở ra cánh cửa mới cho giao thương quốc tế, phát triển logistics, tạo nền tảng để Cà Mau bứt phá trong giai đoạn tới. Đây cũng được xem là bước đi chiến lược trong tiến trình khai thác tiềm năng biển đảo và củng cố năng lực kết nối của vùng cực Nam Tổ quốc.
Når Hon Khoai-veien og -broen er ferdigstilt, vil de ikke bare forkorte avstanden til øya, men også åpne en ny dør for internasjonal handel, utvikle logistikk og legge et grunnlag for at Ca Mau kan gjøre et gjennombrudd i den kommende perioden. Dette anses også som et strategisk skritt i prosessen med å utnytte potensialet i havet og øyene og styrke tilkoblingskapasiteten til den sørligste regionen av fedrelandet.
Phối cảnh cầu vượt biển Hòn Khoai: Nguồn: Bộ Quốc phòng.
Perspektiv av Hon Khoai-broen som krysser havet: Kilde: Forsvarsdepartementet.

Kilde: https://baohatinh.vn/can-canh-cong-truong-du-an-cau-vuot-bien-dai-nhat-viet-nam-post299678.html


Kommentar (0)

No data
No data

I samme emne

I samme kategori

Vakker soloppgang over havene i Vietnam
Reiser til «Miniature Sapa»: Fordyp deg i den majestetiske og poetiske skjønnheten i Binh Lieu-fjellene og -skogene
Hanoi-kaffebaren blir til Europa, sprayer kunstig snø og tiltrekker seg kunder
«To-null»-livet til folk i det oversvømte området Khanh Hoa på den femte dagen av flomforebyggingen.

Av samme forfatter

Arv

Figur

Forretninger

Thai hus på stylter – Der røttene berører himmelen

Aktuelle hendelser

Det politiske systemet

Lokalt

Produkt