Vietnam.vn - Nền tảng quảng bá Việt Nam

Närbild av byggarbetsplatsen för den längsta havsbron i Vietnam

Byggplatsen för den över 18 km långa havsbroen till Hon Khoai Island (Ca Mau) är under brådskande arbete. När den är färdigställd kommer den att bli en ny strategisk trafikled i den sydligaste delen av landet.

Báo Hà TĩnhBáo Hà Tĩnh19/11/2025

Byggplatsen för den över 18 km långa havsbroen till Hon Khoai Island ( Ca Mau ) är under brådskande arbete. När den är färdigställd kommer den att bli en ny strategisk trafikled i den sydligaste delen av landet.

Tuyến cầu đường vượt biển kết nối đất liền Cà Mau với đảo Hòn Khoai đang được đẩy nhanh tiến độ ngay từ những tháng đầu triển khai. Trong ảnh là đơn vị thi công dùng tàu chuyên dụng kéo sà lan hệ nổi Zack-up để phục vụ khoan thủy lực và thi công các mũi cọc ngoài khơi.
Sjöbron som förbinder fastlandet Ca Mau med ön Hon Khoai har påskyndat sina framsteg sedan de första månaderna av implementeringen. På bilden använder byggenheten ett specialiserat fartyg för att dra den flytande pråmen Zack-up för hydraulisk borrning och pålkonstruktion till havs.
Hướng tuyến cầu vượt biển Hòn Khoai.
Rutten av Hon Khoai sjökorsande bron.
Cách đó không xa, đội ngũ kỹ sư - công nhân đang tiến hành đổ bê tông nhồi cọc dưới điều kiện thời tiết phức tạp và thủy triều thay đổi liên tục.
Inte långt därifrån gjuter ett team av ingenjörer och arbetare betongpålar under komplexa väderförhållanden och ständigt växlande tidvatten.
Khu vực khoan cọc cách đất liền gần 6 km, các công nhân đang thi công kết cấu thép hạng mục cọc nhồi.
Pålborrningsområdet ligger nästan 6 km från fastlandet, arbetare bygger stålkonstruktionen för den borrade pålen.
Bên trong đất liền, tại khu vực gần khu du lịch Khai Long, nhiều sà lan đã được tập kết tại công trình chờ tàu kéo ra khu vực thi công.
I inlandet, nära turistområdet Khai Long, har många pråmar samlats på byggarbetsplatsen i väntan på att bogserbåtar ska ta dem till byggområdet.
Tàu chuyên dụng kéo sà lan vận chuyển trạm trộn bê tông ra Hòn Khoai.
Specialiserad bogsering av fartyg som transporterar betongblandningsstation till Hon Khoai.
Sau gần 3 tháng thi công, nhiều thiết bị trọng yếu đã được đưa vào vận hành ổn định, đảm bảo thông số kỹ thuật để triển khai các bước tiếp theo.
Efter nästan 3 månaders byggnation har mycket viktig utrustning tagits i stabil drift, vilket säkerställer de tekniska parametrarna för att genomföra nästa steg.
Tại điểm kết nối với cao tốc Cà Mau - Đất Mũi, nhiều máy móc, thiết bị thi công đã được nhà thầu tập kết.
Vid anslutningspunkten till motorvägen Ca Mau - Dat Mui har entreprenören samlat många byggmaskiner och utrustning.
Máy móc chuyên dụng đang triển khai công tác san lấp mặt bằng phục vụ thi công.
Specialiserade maskiner utför utjämningsarbete på byggarbetsplatsen.
Lực lượng kỹ sư, tư vấn giám sát đang triển khai công tác dựng ống vách chuẩn bị cho thi công cọc khoan nhồi, một trong những hạng mục nền tảng để xây dựng thân cầu.
Ingenjörer och tillsynskonsulter utför arbetet med att montera foderrör som förberedelse för konstruktionen av borrade pålar, en av grundelementen för att bygga brokroppen.
Đây là giai đoạn đầu nên phần lớn thời gian được dành cho công tác chuẩn bị, thử nghiệm và kiểm tra kỹ thuật.
Detta är det inledande skedet så det mesta av tiden ägnas åt förberedelser, testning och teknisk inspektion.
Đơn vị thi công đang thực hiện thí nghiệm thử tải cọc khoan nhồi đường kính 1.500 mm theo phương pháp tự cân bằng tại vị trí cọc C5, trụ T00-01, với tải trọng thí nghiệm lên tới 754,29 tấn.
Byggenheten utför ett belastningstest på en borrad påle med en diameter på 1 500 mm med hjälp av självbalanseringsmetoden vid pålposition C5, kolumn T00-01, med en testbelastning på upp till 754,29 ton.
Theo chủ đầu tư, tuyến cầu được xây dựng theo tiêu chuẩn cầu vượt biển với tổng chiều dài hơn 18,22 km, gồm cầu chính dài 17,3 km và cầu nhánh kết nối lên đảo dài 0,87 km.
Enligt investeraren är bron byggd enligt standarder för havsbroar med en total längd på mer än 18,22 km, inklusive en 17,3 km lång huvudbro och en 0,87 km lång grenbro som ansluter till ön.
Công trình có mặt cắt rộng khoảng 17,5 m, quy mô 4 làn xe, tốc độ thiết kế 80 km/h. Điểm đầu dự án kết nối với đường cao tốc Cà Mau - Đất Mũi và đường Hồ Chí Minh tại xã Đất Mũi (huyện Ngọc Hiển), điểm cuối dừng tại điểm K10, bờ phía Đông đảo Hòn Khoai.
Projektet har en tvärsektion på cirka 17,5 m bred, fyra körfält och en dimensionerande hastighet på 80 km/h. Projektets startpunkt ansluter till motorvägen Ca Mau - Dat Mui och Ho Chi Minh -vägen i Dat Mui kommun (Ngoc Hien-distriktet), och slutpunkten stannar vid punkt K10, den östra stranden av ön Hon Khoai.
Với chiều dài vượt biển kỷ lục, đây được đánh giá là cây cầu dài nhất Việt Nam và đứng thứ 3 Đông Nam Á.
Med en rekordlängd över havet anses denna bron vara den längsta bron i Vietnam och den tredje längsta i Sydostasien.
Công trình có tổng vốn đầu tư khoảng 100.000 tỷ đồng, thể hiện quyết tâm lớn trong việc khai mở tiềm năng kinh tế - xã hội tại vùng địa đầu cực Nam.
Projektet har ett totalt investeringskapital på cirka 100 000 miljarder VND, vilket visar på stor beslutsamhet att öppna upp den socioekonomiska potentialen i den sydligaste regionen.
Cầu đường vượt biển Hòn Khoai, khi hoàn thành, sẽ không chỉ rút ngắn khoảng cách ra đảo mà còn mở ra cánh cửa mới cho giao thương quốc tế, phát triển logistics, tạo nền tảng để Cà Mau bứt phá trong giai đoạn tới. Đây cũng được xem là bước đi chiến lược trong tiến trình khai thác tiềm năng biển đảo và củng cố năng lực kết nối của vùng cực Nam Tổ quốc.
När Hon Khoai-vägen och bron över havet är färdigställda kommer de inte bara att förkorta avståndet till ön utan också öppna en ny dörr för internationell handel, utveckla logistiken och skapa en grund för Ca Mau att göra ett genombrott under den kommande perioden. Detta anses också vara ett strategiskt steg i processen att utnyttja havets och öarnas potential och stärka förbindelsekapaciteten i den sydligaste regionen av Fäderneslandet.
Phối cảnh cầu vượt biển Hòn Khoai: Nguồn: Bộ Quốc phòng.
Perspektiv av Hon Khoai-bron över havet: Källa: Försvarsministeriet.

Källa: https://baohatinh.vn/can-canh-cong-truong-du-an-cau-vuot-bien-dai-nhat-viet-nam-post299678.html


Kommentar (0)

No data
No data

I samma ämne

I samma kategori

Fjärde gången jag ser Ba Den-berget tydligt och sällan från Ho Chi Minh-staden
Njut av Vietnams vackra landskap i Soobins MV Muc Ha Vo Nhan
Kaféer med tidiga juldekorationer får försäljningen att skjuta i höjden och lockar många unga människor
Vad är speciellt med ön nära sjögränsen mot Kina?

Av samma författare

Arv

Figur

Företag

Beundrar nationaldräkterna hos 80 skönheter som tävlar i Miss International 2025 i Japan

Aktuella händelser

Politiskt system

Lokal

Produkt