Videoclip care demonstrează cum Torns IF ocolește regula offside-ului. |
Torns IF, un mic club din orașul Stangby, a susținut că un jucător poate ocoli regula ofsaidului echilibrând mingea pe picior. Aceștia au argumentat că, deoarece acesta era „primul punct de contact”, jucătorul care primea mingea ulterior nu era considerat în ofsaid, indiferent dacă trecuse sau nu de apărarea adversă.
Descoperirea a devenit rapid virală și a provocat agitație, atrăgând atenția unor experți și organizații de top din fotbal. Torns IF a contactat chiar și IFAB (International Football Association Board) pentru a discuta posibilitatea modificării legii.
După aproape doi ani de muncă asiduă, IFAB a revizuit legea ofsaidului pentru a clarifica momentul în care ar trebui evaluată o poziție de ofsaid. Modificarea a fost inclusă în declarația explicativă a FA. Legea prevede acum: „Când portarul aruncă mingea, punctul în care mingea a fost atinsă ultima dată trebuie utilizat pentru a determina poziția poziției de ofsaid.”
Cu alte cuvinte, regula ofsaidului clarifică acum faptul că ultimul punct de contact (mai degrabă decât primul punct de contact) va fi utilizat pentru a determina poziția de ofsaid în situațiile de pase întârziate, în special atunci când portarul aruncă mingea pentru a iniția un atac.
![]() |
IFAB a fost obligată să modifice legea offside-ului, aplicată de FA începând cu sezonul 2025/26. |
Pe rețelele de socializare, Torns IF a sărbătorit vestea schimbării regulamentului: „Am reușit. Torns IF a schimbat legile fotbalului. După ce am trimis o serie de e-mailuri lungi către IFAB, regula offside-ului a fost modificată. Suntem foarte mândri de contribuția noastră la acest sport minunat.”
David Elleray, fost arbitru din Premier League și actual director tehnic al IFAB, a mulțumit, de asemenea, echipei Torns IF pentru contribuția sa la clarificarea regulamentului și pentru răbdarea de care a dat dovadă în această privință.
În fotbal, atunci când evaluăm ofsaidul, ne gândim adesea la momentul în care mingea părăsește piciorul (sau capul, pieptul...) pasatorului. Acesta este punctul cheie pentru a determina dacă un jucător se află sau nu sub ultimul fundaș al adversarului.
Totuși, există situații în care momentul în care mingea este jucată (prima atingere) și momentul în care mingea părăsește efectiv controlul pasatorului pentru a ajunge la un coechipier nu se întâmplă în același timp. Despre asta este vorba într-o „pasă întârziată”.
Cel mai tipic exemplu și cel exploatat de Torns IF. Jucătorul plasează mingea pe picior și se echilibrează. Prima atingere are loc când mingea este încă pe picior (jucătorul „joacă” mingea ținând-o în mână). Pasa este „întârziată” când mingea este încă pe picior, jucătorul se mișcă și abia după o perioadă de timp trimite mingea cu o lovitură rapidă pentru ca un coechipier să primească pasa.
„Lacuna” descoperită de Torns IF era că, dacă regula lua în considerare doar „prima atingere”, atunci când mingea era plasată pe picior, jucătorul care primea mingea era considerat valid chiar dacă alergase de-a lungul liniei defensive. Deoarece în momentul în care mingea „atingea” piciorul pasatorului pentru prima dată, acesta nu era în ofsaid.
Sursă: https://znews.vn/lo-hong-trong-luat-viet-vi-vua-duoc-sua-doi-post1582358.html
Comentariu (0)